(Jüri): Filminegatiivi valgebilanss

Sai hiljuti suurem hulk negatiive arvutisse skännitud ja panin tähele ühte huvitavat asja. Nimelt olid samal ajal ja samades valgustingimustes tehtud piltidel erinevad värvid. Peaaegu samal hetkel pildistatud fotodel oli näiteks taevas ühel pildil sinine, teisel hoopis rohekamat tooni. Kusjuures see iseärasus esines ka täiesti erinevate filmide puhul. Ehk siis siit ka küsimus: kas film käitubki nii või oli asi hoopis skänneri seadetes või hoopis milleski muus?

kasuta ikka (skänneri) automaatseadeid, siis on üllatused tagatud.
kuidas sa seda ette kujutad, et film iga kaadriga oma keemilist koostist muudab?

Skännerist tuleb välja toorik, igal juhul tuleb teda hiljem shoperdada. Olenemata seadetest.

(Jüri kirjutab): Asi ongi tegelikult selles, et skännimisel sai valitud “Professional mode” ja kõigi automaatparanduste (nt “Color restoration”) eest linnukesed ära võetud. Skänneriks on Epson V300. Filmi säritusest ei kujuta ma veel suurt midagi ette, sellepärast küsingi.

(Jüri kirjutab): Viga oli siiski ilmselt skänneri seadetes, kuna avastasin et vaikimisi on tarkvaral sisse lülitatud “Auto-exposure”, mida nii lihtsalt maha võtta ei saa. Ilma selleta on kvaliteet oluliselt parem, aga pildid ikka väga tuhmid. Eks edaspidi kasutan siis lihtsalt järeltöötlust.

v300 on lameskanner, nagu ma aru sain. ma olen proovinud neid erinevaid, millel on filmi/slaidi adapter kaasas, aga ükski neist pole mulle vastuvõetavat tulemust teinud.
nikoni filmiskanneriga on küll ainult positiivsed kogemused nii skannimise kvaliteedi kui tarkvara käitumise osas, aga siiani pole omale osta tahtnud. korraliku slaidi/nrgatiivi kopeerimisadapteriga peegelkaamera ees saab ka täitsa talutava tulemuse.

(Jüri kirjutab): Ootasin isegi Epsonilt tegelikult veidi enamat, aga arvestades et tõsisemad filmiskännerid maksavad kordades rohkem, olen rahul. Vajaduse korral on järeltöötlusega võimalik ka üsna rahuldav kvaliteet kätte saada.

Tekkis veel üks küsimus. Kas otse filmilt tulevad pildid peavadki nii tuhmid olema või on kaader lihtsalt alasäris?

(Siim Raadik kirjutab): No vaata negatiivi vastu valgust, filmilt näeb reaalse olukorra ju ära, kuidas skänneri tegemisi korrigeerida…
Raudpolt on, et täiesti mustast, -läbipaistvast või täiesti põhimikuvärvi kaadritest asja ei saa, muudest saab küll, nokkimise asi rohkem…

(Siim Raadik kirjutab): Sellel näidatud kaadril on lisaks särijamale veel sada asja lisaks, fotoka kõver tagakaas või katkine tihend sealhulgas, neid ei peaks mõistliku ajakasutust silmas pidades üldse läbi masindama…

(Siim Raadik kirjutab): Tasaskänneril vist IR-tolmueemaldust pole?..
Päris filmiskännerite eelis on ka seelaadse tühja nokkimise elimineerimine, kui jutt pole konkreetse kaadri parimast skännist, vaid massilisest arhiveerimisest…