Näitus Laura Kallasvee ja Ulvi Tiit

[o]

Tallinna Linnagaleriis (Harju 13) 11.03-21.03 2004

Filmis “Velvet Goldmine” on üks stseen, kus seitsmekümnendate aastate glämmroki staari Brian Slade´i (lavanimega Maxwell Demon) müstilist kadumist uuriv ajakirjanik Arthur Stuart näeb metroos last kellel on ees kaasaegse tähe Tommy Stone´i mask. Stseen on filmi narratsiooniloogika kohapealt võtmelise tähtsusega, sest filmi lõpu poole selgub, et seesamane rokitäht ongi tema kadunud iidol, kes on vahepeal lihtsalt identiteeti- nime, elupaika ja muusikalist suundumust –vahetanud, loonud ennast täielikult uuesti. Kusjuures nii “uuesti” et Brian Slade´i ja Tommy Stone´i kehastavad koguni erinevad näitlejad. Selge, et poptööstus on tegelikult identiteeditööstus ja tegeleb fännidega, “kelle kujutluspildi hedonismist (seks, drugs & rock’n’roll) ta plaatide ehk tarbekauba vastu vahetab.” Ja iga vähegi mõtlev popstaar (Brian Slade´I prototüübiks on David Bowie) üritab seesuguse ootustehorisondi ja identiteediorjuse eest põgeneda.

Laura Kallasvee ja Ulvi Tiit portreteerivad eesti avaliku elu tegelasi: Ene-Liis Semperit, Erkki-Sven Tüüri, Toomas-Hendrik Ilvest ja teisi muundades nende portreed maskide seeriaks, identifitseerumiskõlbulikeks toodeteks, fetishiteks. Selgub, et identiteetide tootmine on siiski kultuuritööstuse üldisem printsiip. Kas olete tähele pannud kuidas eesti meedia ei tööta mitte ideede vaid nende kandjatega, kuidas kõik mõtteviisid ja probleemipüstitused personifitseeritakse, kuidas parteid ei seisa koos mitte ideoloogiate vaid isikute najal. See võimaldabki parempoolsel media-populismil teha näiteks sotsiaaldemokraatiast Kaplinski personaalne probleem ja demoniseerida see mingiks idiosünkraatiliseks seisukohavõtuks.

Kallasvee ja Tiidu fotoseeria loob võimaluse arutleda, millised on sedasorti tööstuse traagelniidid, kuidas kultuuri-ikoonide tootmine toimub ja kuidas luuakse “kollektiivse mälu märklaudi” nagu nad ise oma portreteeritavaid kutsuvad.

Anders Härm

Täname: ES Sadolin AS

PS flaier on ka, jälgi kala esilehte